Tester av Royal Purple

Her kommer en samling av uavhengige testinstitusjoner dokumenterer tydelig at Royal Purple® gir økt kraft og beskyttelse.

Resultater fra: Trucks! TV

Testbeskrivelse: Fjernsysnsprogrammet Trucks televisjon holdt en undersøkelse for å se om det ble mindre varmeutvikling og friksjon ved å skifte fra vanlig smøreolje til Royal Purple® helsyntetiske smøreolje.  Testen ble foretatt på Hypertec’s dynotester i Memphis, Tennessee i august 27, 2005. Det var den såkalte ‘Little Red Wagon’, en 1999 Dodge Ram 4×4 truck, som ble brukt som testobjekt.

Testutstyr: En “two-in-floor, all-wheel-drive super flow chassis dynamometer” og en “Raytek MX4” infrarød termometer.

Prosedyre: Pickup trucken ble for sikkerhetens skyld festet med solide stropper. Da det var gjort, ble motoren startet og firehjulsdrevene ble koblet inn. Etter det, ble bilen kjørt i 30 minutter på dynamometer maskinen, for a stabilisere temperaturen på motoren. Det ble foretatt temperaturmålinger både på front og bakdifferensial. Hastigheten ble så øket for å få lest av den opprinnelige momentkraft.  Alt dette ble gjort 2 ganger for å oppnå sikkerhet i målingene. Motoren ble så stoppet og alle smøreoljer ble tappet ut og erstattet med Royal Purple® helsyntetiske smøreoljer.

Etter at smøreoljen var byttet ut ble det samme prosedyre som før gjort: motoren startet og firehjulsdrevene ble koblet inn. Deretter ble bilen kjørt i 30 minutter på dynamometer maskinen, for å kunne stabilisere temperaturen på motoren. Det ble foretatt temperaturmålinger både på front og bakdifferensialen. Hastigheten ble så øket for å få lest av den nye momentkraft.  Alt dette ble gjort 2 ganger for å oppnå sikkerhet i målingene.

Motortype Motorforbedringer
Bensin

Momentkraften økte med hele 3.5%
gjennom hele målekurven.

Frontdifferensial temperaturen
minsket med 6 grader Celsius.

 Temperaturen på bakdifferensialen
minsket med 5 grader Celsius.

Resultater fra: *V8TV

Testbeskrivelse: Byttet ut mineraloljen i en 1990 Mustang med Royal Purple® Racing 21 motorolje. I tillegg så ble ATF oljen byttet ut Royal Purple Max ATF® olje og også det samme skjedde med differensialolje som ble skiftet til  Royal Purples Max-Gear®.
Motortype Motorforbedringer
Bensin
HK
2.0%
Torque

Resultater fra: Top Dead Center TV

Testbeskrivelse: Byttet ut eksisterende motorsykkelolje med Royal Purples Max-Cycle® i en helt ny Rev-Tech motor. Temperaturen ble målt kontinuerlig med et varmesøkende bildekamera.
Motortype Motorforbedringer
Bensin  En gjennomsnittelig temperaturreduksjon på 7 grader Celsius

På høyere RPM skulle en større reduksjon være ventet

Resultater fra: Performance Auto & Sound Magazine

Testbeskrivelse: Replaced existing engine oil and transmission fluid with Royal Purple’s 5W30 Motor Oil and Royal Purple’s Max-Gear® 75W90 transmission lubricant in a 1999 Nissan Maxima.
Biltype Motorforbedringer
Bensin
HK
3.0%
Torque

Datakilde: Longview Inspection

Beskrivelse av testen: Erstatter eksisterende OEM motorsykkel olje med Royal Purple’s Max-Cycle ® 20W50 i en 2003 Harley Davidson Soft Tail-Standard med en Twin Cam 88 motor for å fastslå om å skifte til Royal Purple ® vil redusere driftstemperaturen. Temperaturen overvåkes kontinuerlig med FLIR Model 550 Radiometer under testingen.
Motortype Performance Improvement
Bensin Temperatur Reduksjon
24 ° C – 44 ° C

Datakilde: D & D Performance Enterprises

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende syntetisk motorsykkel olje med Royal Purple’s Max-Cycle ® 20W50 på en 2004 Harley Davidson 1200XL (Sportster Roadster) på en Super Cycle Flow Dyne Eddy Current Load Dyno.
Motortype Effekt forbedringer
Bensin
Hestekrefter
1.2%
Torque
1.3%

Datakilde: Tuner rapporter Magazine

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende konkurerende motorolje med Royal Purples høytytende motorolje i en 2002 Honda Accord og testet på full chassis dynamometer.
Motortype Effekt forbedringer
Bensin
Hestekrefter
1,8%
Torque

Datakilde: Dra Sport Magazine

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende 20W50 motorolje med Royal Purple’s 10W30 Motor Oil i 1994 SR20DET Turbo 2.0L motoren fra Japan montert i en 1989 240 SX og testet på full chassis dynamometer.
Motortype Effekt forbedringer
Bensin
Hestekrefter
3,2%
Torque
1,5%

Datakilde: Hot Rod TV

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende mineralolje til Royal Purple’s Racing 21 motorolje (viskositet lik 5W30) og Max-Gear ® 75W90 på en 1962 Ford Galaxy.
Motortype Drivstoffbesparelser
Bensin
By
23,4%
Highway
28,8%

Datakilde: Hot Rod TV

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende 20W50 motorolje, GM Dexron III ® ATF væske, og 75W90 differensial væsker med Royal Purple’s 20W50 Motor Oil, Max ATF ® og Max-Gear ® 75W90 på en 400 hk ’65 Mercury Comet og testet på full chassis dynamometer.
Motortype Effekt forbedringer
Bensin
Hestekrefter
2,5%
Torque
1,5%

Datakilde: North Carolina State University

Beskrivelse av Test: Brand Name “energi bevaring” 10W30 motorolje g. Royal Purple ® 5W30 på 25 kjøretøy flåte test (North Carolina Highway Patrol).
Motortype Drivstoffbesparelser Utslippsreduksjoner Effekt forbedringer
Bensin 2,5%

Datakilde: North Carolina State University

Beskrivelse av Test: CLR Research Engine Test (15W40 motor oljer).
Motortype Drivstoff
Savings
Utslippsreduksjoner3
Royal Purple ® vs
Brand Name mineralolje
Diesel
Soot NO2 CO

3.68%
@ 1200 RPM
11,75% 8,5% 17,7%
2.48%
@ 1600 RPM
17,58% -6% 21,0%
Royal Purple ® vs
Premium syntetisk olje
Diesel
3.37%
@ 1200 RPM
4.3% 7,2% 28,15%
1.48%
@ 1600 RPM
3,0% samme 33,87%

Datakilde: North Carolina State University

Beskrivelse av Test: CLR Research Engine Test (5W30 “energi bevaring” motor oljer).
Motortype Drivstoffbesparelser Utslippsreduksjoner3
Royal Purple ® vs
Brand Name mineralolje
Bensin 4,5%
@ 1200 RPM

5,0%
@ 1600 RPM

NO2 var over 50% lavere @ 1200 RPM hvor fullstendig forbrenning skjedde.
CO nivåer med Royal Purple © var lave ved alle belastninger. Royal Purple © tendens til å hindre ufullstendig forbrenning.
Royal Purple ® vs
Premium syntetisk olje
Bensin 2,5%
@ 1200 RPM

3,0%
@ 1600 RPM

Datakilde: North Carolina State University

Beskrivelse av Test: CLR Research Engine Test (15W40 motor oljer).
Motortype Drivstoff
Savings
Utslippsreduksjoner3
Royal Purple ® vs
Brand Name mineralolje
Diesel
Soot NO2 CO

3.68%
@ 1200 RPM
11,75% 8,5% 17,7%
2.48%
@ 1600 RPM
17,58% -6% 21,0%
Royal Purple ® vs
Premium syntetisk olje
Diesel
3.37%
@ 1200 RPM
4.3% 7,2% 28,15%
1.48%
@ 1600 RPM
3,0% samme 33,87%

Datakilde: North Carolina State University

Beskrivelse av Test: EPA 75 (byen) og HWFET (Highway Fuel Economy Test) tester sammenlignende en Brand Name 10W30 “energi bevaring” motorolje til Royal Purple ® 5W30 motorolje.
Motortype Utslippsreduksjoner3
Bensin
CO HC NO2

EPA 75
29%
EPA 75
16%
EPA 75
1%
HWFET
62%
HWFET
19%
HWFET
-23%

Datakilde: Hestekrefter TV

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende 5W30 syntetisk motorolje, GM Dexron III ® ATF mineralolje og 75W90 syntetisk differensial væske med Royal Purple’s 5W30 Motor Oil, Synchromax ® manuell girkasse væske og Max-Gear ® 75W90 på en 2000 Camaro SS og testet på full chassis dynamometer.
Motortype Effekt forbedringer
Bensin
Hestekrefter
2,9%
Torque

Datakilde: Hot Rod Magazine

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende mineralolje i ny GM 383 V-8 motor.
Motortype Effekt forbedringer
Bensin
Hestekrefter
1,7%
Torque
2,0%

Datakilde: Oklahoma State University

Beskrivelse av Test: Brand Name 15W40 motorolje g. Royal Purple ® 15W40 på full HD lastebil chassis dynamometer4.
Motortype Drivstoffbesparelser Utslippsreduksjoner Effekt forbedringer
Diesel 4,4% Røykdekking (SNAP-Test)
22%
Hestekrefter
2,8%