Tester

Testinstitusjoner bekrefter Royal Purple® oljens overlegne egenskaper

Uavhengige testinstitusjoner dokumenterer tydelig at Royal Purple® gir økt kraft og beskyttelse:

400%

Sterkere oljefilmstyrke - Reduserer slitasje1

300 - 500%

Større oksidasjonsstabilitet  - Øker oljens brukstid2

1.5 - 3.0%

Økte hestekrefter og moment

3 - 5%

Sparer drivstoff bedre enn andre "energi sparende oljer"

> 20%

Reduserer skadelige eksos utslipp

Opp to 12%

Reduksjon i motorvarme

Oppsummering av testresultater -- Noen datafelt er utelatt siden de ikke var en del av de opprinnelige test kriterier.

Resultater fra: Trucks! TV Se Video

Testbeskrivelse: Fjernsysnsprogrammet Trucks televisjon holdt en undersøkelse for å se om det ble mindre varmeutvikling og friksjon ved å skifte fra vanlig smøreolje til Royal Purple® helsyntetiske smøreolje.  Testen ble foretatt på Hypertec's dynotester i Memphis, Tennessee i august 27, 2005. Det var den såkalte ‘Little Red Wagon’, en 1999 Dodge Ram 4x4 truck, som ble brukt som testobjekt.

Testutstyr: En "two-in-floor, all-wheel-drive super flow chassis dynamometer" og en "Raytek MX4" infrarød termometer.

Prosedyre: Pickup trucken ble for sikkerhetens skyld festet med solide stropper. Da det var gjort, ble motoren startet og firehjulsdrevene ble koblet inn. Etter det, ble bilen kjørt i 30 minutter på dynamometer maskinen, for a stabilisere temperaturen på motoren. Det ble foretatt temperaturmålinger både på front og bakdifferensial. Hastigheten ble så øket for å få lest av den opprinnelige momentkraft.  Alt dette ble gjort 2 ganger for å oppnå sikkerhet i målingene. Motoren ble så stoppet og alle smøreoljer ble tappet ut og erstattet med Royal Purple® helsyntetiske smøreoljer.

Etter at smøreoljen var byttet ut ble det samme prosedyre som før gjort: motoren startet og firehjulsdrevene ble koblet inn. Deretter ble bilen kjørt i 30 minutter på dynamometer maskinen, for å kunne stabilisere temperaturen på motoren. Det ble foretatt temperaturmålinger både på front og bakdifferensialen. Hastigheten ble så øket for å få lest av den nye momentkraft.  Alt dette ble gjort 2 ganger for å oppnå sikkerhet i målingene.

Motortype

Motorforbedringer

Bensin

Momentkraften økte med hele 3.5%
gjennom hele målekurven.

Frontdifferensial temperaturen
minsket med 6 grader Celsius.

 Temperaturen på bakdifferensialen
minsket med 5 grader Celsius.

 

Resultater fra: *V8TV Se Video

Testbeskrivelse: Byttet ut mineraloljen i en 1990 Mustang med Royal Purple® Racing 21 motorolje. I tillegg så ble ATF oljen byttet ut Royal Purple Max ATF® olje og også det samme skjedde med differensialolje som ble skiftet til  Royal Purples Max-Gear®.

Motortype

Motorforbedringer

Bensin

HK
2.0%

Torque

*Tenningspluggger pluss ledninger ble også skiftet ut

Resultater fra: Top Dead Center TV

Testbeskrivelse: Byttet ut eksisterende motorsykkelolje med Royal Purples Max-Cycle® i en helt ny Rev-Tech motor. Temperaturen ble målt kontinuerlig med et varmesøkende bildekamera.

Motortype

Motorforbedringer

Bensin

 En gjennomsnittelig temperaturreduksjon på 7 grader Celsius

På høyere RPM skulle en større reduksjon være ventet

 

Resultater fra: Performance Auto & Sound Magazine Les artikkelen

Testbeskrivelse: Replaced existing engine oil and transmission fluid with Royal Purple's 5W30 Motor Oil and Royal Purple's Max-Gear® 75W90 transmission lubricant in a 1999 Nissan Maxima.

Biltype

Motorforbedringer

Bensin

HK
3.0%

Torque

 

Datakilde: Longview InspectionFull Report - PDF

Beskrivelse av testen: Erstatter eksisterende OEM motorsykkel olje med Royal Purple's Max-Cycle ® 20W50 i en 2003 Harley Davidson Soft Tail-Standard med en Twin Cam 88 motor for å fastslå om å skifte til Royal Purple ® vil redusere driftstemperaturen. Temperaturen overvåkes kontinuerlig med FLIR Model 550 Radiometer under testingen.

Motortype

Performance Improvement

Bensin

Temperatur Reduksjon
24 ° C - 44 ° C

 

Datakilde: D & D Performance Enterprises
Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende syntetisk motorsykkel olje med Royal Purple's Max-Cycle ® 20W50 på en 2004 Harley Davidson 1200XL (Sportster Roadster) på en Super Cycle Flow Dyne Eddy Current Load Dyno.

Motortype

Effekt forbedringer

Bensin

Hestekrefter
1.2%

Torque
1.3%

 

Datakilde: Tuner rapporter Magazine

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende konkurerende motorolje med Royal Purples høytytende motorolje i en 2002 Honda Accord og testet på full chassis dynamometer.

Motortype

Effekt forbedringer

Bensin

Hestekrefter
1,8%

Torque
--

 

Datakilde: Dra Sport Magazine

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende 20W50 motorolje med Royal Purple's 10W30 Motor Oil i 1994 SR20DET Turbo 2.0L motoren fra Japan montert i en 1989 240 SX og testet på full chassis dynamometer.

Motortype

Effekt forbedringer

Bensin

Hestekrefter
3,2%

Torque
1,5%

 

Datakilde: Hot Rod TV Se videoen

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende mineralolje til Royal Purple's Racing 21 motorolje (viskositet lik 5W30) og Max-Gear ® 75W90 på en 1962 Ford Galaxy.

Motortype

Drivstoffbesparelser

Bensin

By
23,4%

Highway
28,8%

 

Datakilde: Hot Rod TVSe videoen

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende 20W50 motorolje, GM Dexron III ® ATF væske, og 75W90 differensial væsker med Royal Purple's 20W50 Motor Oil, Max ATF ® og Max-Gear ® 75W90 på en 400 hk '65 Mercury Comet og testet på full chassis dynamometer.

Motortype

Effekt forbedringer

Bensin

Hestekrefter
2,5%

Torque
1,5%

 

Datakilde: North Carolina State University

Beskrivelse av Test: Brand Name "energi bevaring" 10W30 motorolje g. Royal Purple ® 5W30 på 25 kjøretøy flåte test (North Carolina Highway Patrol).

Motortype

Drivstoffbesparelser

Utslippsreduksjoner

Effekt forbedringer

Bensin

2,5%

 

 

 

Datakilde: North Carolina State University
Beskrivelse av Test: CLR Research Engine Test (15W40 motor oljer).

 

Motortype

Drivstoff
Savings

Utslippsreduksjoner3

Royal Purple ® vs
Brand Name mineralolje

Diesel

 

Soot

NO2

CO

 


3.68%
@ 1200 RPM

11,75%

8,5%

17,7%

2.48%
@ 1600 RPM

17,58%

-6%

21,0%

Royal Purple ® vs
Premium syntetisk olje

Diesel

3.37%
@ 1200 RPM

4.3%

7,2%

28,15%

1.48%
@ 1600 RPM

3,0%

samme

33,87%

 

Datakilde: North Carolina State University

Beskrivelse av Test: CLR Research Engine Test (5W30 "energi bevaring" motor oljer).

 

Motortype

Drivstoffbesparelser

Utslippsreduksjoner3

Royal Purple ® vs
Brand Name mineralolje

Bensin

4,5%
@ 1200 RPM

5,0%
@ 1600 RPM

NO2 var over 50% lavere @ 1200 RPM hvor fullstendig forbrenning skjedde.
CO nivåer med Royal Purple © var lave ved alle belastninger. Royal Purple © tendens til å hindre ufullstendig forbrenning.

Royal Purple ® vs
Premium syntetisk olje

Bensin

2,5%
@ 1200 RPM

3,0%
@ 1600 RPM

 

Datakilde: North Carolina State University

Beskrivelse av Test: EPA 75 (byen) og HWFET (Highway Fuel Economy Test) tester sammenlignende en Brand Name 10W30 "energi bevaring" motorolje til Royal Purple ® 5W30 motorolje.

Motortype

Utslippsreduksjoner3

Bensin

CO

HC

NO2


EPA 75
29%

EPA 75
16%

EPA 75
1%

HWFET
62%

HWFET
19%

HWFET
-23%

 

Datakilde: Hestekrefter TV Se videoen

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende 5W30 syntetisk motorolje, GM Dexron III ® ATF mineralolje og 75W90 syntetisk differensial væske med Royal Purple's 5W30 Motor Oil, Synchromax ® manuell girkasse væske og Max-Gear ® 75W90 på en 2000 Camaro SS og testet på full chassis dynamometer.

Motortype

Effekt forbedringer

Bensin

Hestekrefter
2,9%

Torque
--

 

Datakilde: Hot Rod Magazine  

Beskrivelse av Test: Erstatter eksisterende mineralolje i ny GM 383 V-8 motor.

Motortype

Effekt forbedringer

Bensin

Hestekrefter
1,7%

Torque
2,0%

 

Datakilde: Oklahoma State University

Beskrivelse av Test: Brand Name 15W40 motorolje g. Royal Purple ® 15W40 på full HD lastebil chassis dynamometer4.

Motortype

Drivstoffbesparelser

Utslippsreduksjoner

Effekt forbedringer

Diesel

4,4%

Røykdekking (SNAP-Test)
22%

Hestekrefter
2,8%

1

Film Styrke basert på sammenligning av ledende 5W30 g. Royal Purple ® 5W30 Motor Oil i Falex nr. 1 "høytrykk" test. (Scar bredder mm. Ledende 5W30 motor oil: 5,9 mm - mål; Royal Purple ® 5W30 Motor Oil: 1,4 mm - polert.)

2

Oksidasjon holdbarhet basert på amerikanske Bureau of Standards TFOUT oksidasjon test (ledende syntetisk 5W30 olje - 409 minutter; ledende 5W30 mineralolje - 246 minutter; Royal Purple ® 5W30 - 1300 minutter.)

3

Terminologi:
CO = karbonmonoksid (en giftig gass);
HC = Hydrokarboner (unburned drivstoff - oppstår vanligvis når drivstoff til oksygen blandingen er for rik);
NO2 = Lystgass (sitert som en bidragsyter til smog, ozon, sur nedbør og regionale dis og er forsterket av den høyere forbrenning temperaturer på "lean burn" motorer der mer oksygen finnes enn det som er nødvendig for å fullstendig brenne drivstoff);
HP = Hestekrefter;
CO og NO2 er vanligvis på motpoler. Når man øker, minker det andre;

4

Drivstoff og hestekrefter tester utført på 1996 Peterbilt lastebil med Caterpillar C-12 motor. Utslipp testing utføres på Detroit Series 60 og Caterpillar 3176B motorer.

Steven Matz Authentic Jersey